Friday, October 26, 2007

KINI DAN AKAN DATANG.....

Masa Depan Masyarakat Dunia

Organisasi Kesihatan Dunia (WHO) mengatakan bahawa lebih dari 3 milion orang yang sebagian besar hidup di Asia dan Afrika, kini tengah mengalami kekurangan makanan. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahawa dengan berlanjutnya angka pertumbuhan, pada tahun 2100, 12 milion orang di dunia harus banting tulang untuk mencari makanan. Bukti-bukti menunjukkan bahawa pada tahun 2000 saja, ada 600.000 mil persegi hutan yang dimusnahkan. Sebagaimana bisa kita saksikan, saat ini di utara Cina, barat laut India, sebagian Pakistan, sebagian besar kawasan di AS, Afrika utara, Timur tengah, dan semenanjung Arab Saudi, cadangan air di dalam bumi telah mencapai titik terendahnya.
Untuk mengatasi berbagai masalah tersebut, ada beberapa langkah yang bisa ditempuh. Pertama, pengontrolan jumlah kelahiran, terutama di negara-negara miskin dan berkembang, yang tingkat kelahirannya sangat tinggi dibanding dengan negara-negara maju. Kedua, menjaga dan melindungi berbagai sumber alam di muka bumi. Hal ini harus dilakukan secara sungguh-sunggh dan serius, mengingat bumi adalah satu-satunya tempat hidup bagi manusia di dunia. Bumi ini bukan hanya tempat hidup bagi manusia hari ini, melainkan juga bagi manusia generasi-generasi berikutnya. Oleh karena itu, manusia generasi saat ini tidak boleh egois dan mementingkan diri sendiri. Manusia hari ini harus selalu menjaga dan menyelamatkan bumi demi kelangsungan hidup generasi-generasi di masa yang akan datang.(IRIB Indonesia, okt 2004)
http://penakayu.blogdrive.com/archive/74.html

ULASAN

Menurut Organisasi Kesihatan Dunia (WHO), kini negara-negara miskin yang mempunyai kuantiti penduduk yang tinggi sedang menghadapi masalah kekurangan bekalan makanan yang dikatakan sudah tidak mampu bagi menampung jumlah penduduk yang kian meningkat. Peningkatan jumlah penduduk dikatakan lebih cepat berbanding pengeluaran produk makanan yang berjaya dihasilkan negara itu. Penerokaan hutan juga mendorong kepada pemusnahan banyak habitat yang juga menjadi punca bekalan makanan kepada penduduk. Penerokaan yang giat bagi memenuhi permintaan terhadap peningkatan petempatan, sumber eksport negara dan sikap ingin mendapatkan untung menyebabkan banyak hutan dimusnahkan. Selain itu, penerokaan ini juga memusnahkan kawasan tadahan air yang mana kini banyak negara terpaksa mengimport bekalan air bersih dari negara lain.


LANGKAH-LANGKAH
- mengawal kadar kelahiran terutama di negara miskin
- menjaga dan melindungi sumber alam
sumber hutan harus dikawal penerokaannya bagi membolehkan generasi akan datang juga boleh memanfaatkannya.
Contohnya, kerajaan kini sedang mengambil tindakan terhadap penerokaan kayu balak di hutan Temerloh, Pahang.
.

No comments: