Thursday, October 11, 2007

TEORI MIGRASI

ULASAN INI TELAH DIBUAT BERDASARKAN PEMBACAAN SAYA TERHADAP TEORI MIGRASI (berdasarkan buku dan internet)
Teori migrasi sebenarnya telah berkembang dan ramai ahli pengkaji yang telah banyak membahas dan melakukan penelitian terhadap teori migrasi ini. Penerangan mengenai teori ini akan dijelaskan dengan mengambil kira pendapat daripada beberapa orang pengkaji yang mengkaji teori ini. Migrasi penduduk adalah merujuk kepada perpindahan penduduk dari satu kawasan ke kawasan lain sama ada secara permanen atau tidak permanen. Berdasarkan teori migrasi ini ia terbahagi kepada dua iaitu teori migrasi ini biasanya digunakan bagi menjawab persoalan mengapa dan bagaimana iaitu merujuk kepada motif dan tekanan yang menyebabkan berlakunya migrasi dengan mengambil kira bentuk dan proses migrasi. Teori ini juga digunakan bagi menjelaskan kesan yang timbul akibat migrasi yang mana kesan ini merujuk kepada kesan terhadap kawasan asal dan kawasan yang dituju yang meliputi aspek ekonomi, sosial, politik dan alam semulajadi.
Menurut Todaro pada tahun 1985, beliau mengatakan migrasi adalah perpindahan penduduk dari satu kawasan ke kawasan lain yang mana migrasi ini biasanya berlaku atas tuntutan kepentingan individu atau kelompok. Beliau juga mengaitkan teori ini dengan migrasi spontan yang mana migrasi yang berlaku dikatakan lebih kepada alasan ekonomi. Alasan utama migrasi meningkat katanya adalah disebabkan kemajuan yang dicapai yang mana didapati makin maju sesuatu wilayah atau negara maka makin pesatkan migrasi ke kawasan tersebut.

Selain itu, pengkaji lain seperti Ravenstein (1885) juga membuat penelitian tentang migrasi. Namun, pendekatan oleh Ravenstein terhadap teori migrasi ini dikatakan terlalu bersifat general sehingga sukar untuk memilih faktor-faktor determinan keputusan untuk melakukan migrasi. Penelitian Lee pada tahun 1966 terhadap teori ini dikatakan lebih terarah. Lee menekankan perbezaan faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan untuk berpindah iaitu meliputi beberapa kelompok seperti di bawah:
1. faktor-faktor yang berhubungan dengan tempat asal migran (origin)
2. faktor-faktor yang berhubungan dengan tempat tujuan migran (destination)
3. faktor-faktor penghalang atau pengganggu (intervening factors) dan
4. faktor-faktor yang berhubungan dengan individu migran.

Kesemua faktor ini dapat dijelaskan seperti model di bawah:

/------------------------\
/------------------------\
: - + - + : intervening
: - + - + :
: Origin : -
//////////////////////////////////////-- : Destination
:
: + - + - : factors
: + - + - :
\-------------------------/
\-------------------------/
Model 1 di atas menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan untuk berpindah yang meliputi beberapa kelompok. Penerangan yang terperinci akan dijelaskan mengenai faktor-faktor tersebut. Kesemua faktor-faktor ini adalah saling mempengaruhi dan bersangkutan antara satu sama lain. Bagi faktor-faktor yang berhubungan dengan tempat asal dan tempat tujuan migran dapat terbentuk oleh pengaruh faktor positif atau negatif. Faktor-faktor di tempat asal migran boleh dikaitkan dengan faktor yang bersifat mendorong untuk keluar atau menahan untuk tetap dan tidak berpindah. Keadaan tanah yang tidak subur, penghasilan yang rendah di daerah tempat asal migran merupakan pendorong untuk pindah. Namun, faktor perhubungan kekeluargaan dan lingkungan sosial yang erat menjadi faktor yang menahan agar tidak berpindah. Walau bagaimanapun, upah yang tinggi, peluang pekerjaan yang menarik di daerah tempat tujuan migran merupakan faktor penarik untuk datang ke sana. Namun, menurut Lee juga ketidak pastian dan risiko yang mungkin dihadapi merupakan faktor penghambat untuk pindah ke tempat tujuan migran tersebut. Di samping itu, jarak yang jauh, ketidak pastian dan kekurangan informasi, masalah pengankutan yang tidak lancar dan karenah birokrasi yang wujud merupakan contoh intervening faktor yang menjadi penghambat kepada berlakunya migrasi. Bagi pendudk yang mempunyai informasi tentang kemudahan, seperti kemudahan pengangkutan dan sebagainya merupakan intervening faktor yang mendorong migrasi.


Lewis (1954) dan Fei dan Ranis (1971) pula menganalisa migrasi dalam konteks pembangunan yang mana mereka membahagikan kepada dua sektor perekonomian iaitu mengenai sektor tradisional dan moden atau dari sektor pertanian dan sektor industri. Menurut mereka juga migrasi sebenarnya terjadi dari sektor tradisional kepada moden dan dari sektor pertanian kepada sektor industri.

Sjaastad (1962) dan Bodenhofer (1967) juga turut menyumbang kepada perkembangan teori migrasi yang mana mereka ini cuba mendekati migrasi lewat teori human investment. Mereka menyatakan bahawa migrasi adalah suatu investasi sumberdaya manusia yang berkaitan keuntungan dan perbelanjaan yang meliputi risiko, pendapatan yang hilang (earning forgone) akibat menampung kos untuk berhijrah, pengorbanan dalam meninggalkan kampung halaman (disutility of moving) dan terpaksa menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran yang baru.

No comments: