Wednesday, October 10, 2007

ulasan bagi malaysia_ciri-ciri peralihan demografi

Pada tahap pertama, kadar kematian menurun dikatakan adalah disebabkan kemajuan yang dicapai dalam kesihatan makin meningkat di samping penemuan pelbagai vaksin pencegahan penyakit berjangkit. Kadar kelahiran dikatakan tetap tinggi kerana kurang amalan perancangan keluarga di samping mempunyai pekerjaan yang stabil dan membolehkan penambahan bilangan isi rumah.

Pada tahap kedua, kadar kelahiran dan kematian dikatakan makin menurun kerana peningkatan dalam perubatan. Kadar kelahiran pula makin merosot kerana kesedaran rakyat mula timbul untuk mengamalkan perancangan keluarga, tahap pendidikan yang makin tinggi di kalangan wanita menyebabkan mereka mampu mempunyai kerjaya sendiri sekaligus menggalakkan mereka untuk mengurangkan saiz isi rumah.

Pada tahap ketiga, penduduk dikatakan mempunyai tahap pendidikan tinggi sekaligus menggalakkan wanita berkahwin lewat yang mana situasi ini akan menyebabkan kadar kesuburan golongan ini yang rendah. Kemajuan dalam perubatan di samping banyak program kesihatan yang dijalankan banyak menyedarkan rakyat dalam usaha melahirkan anak yang berkualiti untuk masa depan negara.

No comments: